• خانه
  • موسسه حقوقی
  • حریم ملک و تقسیم بندی اراضی

حریم ملک و تقسیم بندی اراضی

  • 1912
  • 2022-03-26 00:57:17

حریم ملک و تقسیم بندی اراضی

حریم ملک این گونه است که قانون، حریم و منطقه ممنوعه را برای افراد مشخص کرده است. حریم خصوصی در قانون رسمیت دارد و شکست آن جرم محسوب می شود. برای اثبات حریم و گرفتن حکم حریم از دادگاه نیازمند داشتن وکیل باتجربه و مجرب هستید. موسسه داوری تحکیم غیاث آماده ارائه مشاوره به شما در این حوزه می باشد.

 

مقالات مشابه:

ملک مشاع

حق انتفاع

کلاهبرداری ملکی

 

حریم ملک به چه معناست؟

 

عبارت است از قبول یک منطقه ممنوعه که این مقدار، جزئی از ملک فرد به حساب می آید. طبق قانون مشخص‌شده در حکم ملک، مالک به حساب می آید.

 

هدف از ایجاد حریم در ملک

 

همه افراد در زندگی خود دارای حریم شخصی هستند. در رابطه با ملک هم تمایل دارند تا حریم مشخصی داشته باشند. افراد از لحاظ قانونی به سراغ اثبات حریم ملک خود می روند. برای جلوگیری از ورود اشخاص بیگانه که ممکن است به ملک خسارت و ضرر بزنند این موضوع را پیگیری می کنند.

 

 

تعیین مقدار و میزان حریم شخصی ملک در قانون

 

میزان حریم شخصی در ملک به منطقه جغرافیایی و موقعیت زمین بستگی دارد. در این رابطه با توجه به ماده 137 و 138 قانون مدنی استثنایی وجود دارد. به دلیل اهمیت حریم چاه و قنات مقدار و حریم این موارد به طور یکسان در تمامی مناطق تعیین شده است.

 

 

روند رسیدگی و اثبات برای حریم

 

برای اقامه دعوای خود ابتدا به دادگاه مراجعه کرده و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

1. اظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه های ثبتی

2. استفاده از ابزارآلاتی همچون عکس هوایی و پلاک ثبتی

3. بررسی اسناد ملکی خریداران ملک مورد نظر

 

 

درخواست اثبات حریم ملک

 

برای اثبات حریم باید مدارکی داشته باشد که داشتن آن ها در روند طی شدن مراحل قانونی ضروری ست.

1. درخواست استعلام

2. شماره پرونده استنادی

3. تحقیقات محلی

4. تصویر سند رسمی

5. تصویر رسید پرداخت وجه

 

 

حق حریم چیست؟

 

حق حریم مانند حق ارتفاق (حقی که در ملک به یک شخص داده می شود) در ملک یک حق تبعی به شمار می آید. در حقیقت حریم یک مصونیت فیزیکی به اموال غیر منقول می‌بخشد. حقی که صاحبان املاک بر آن دارند را حق حریم می گویند.

 

 مجازات تصرف حریم ملک شخصی چیست؟

 

حریم به بخشی از زمین های اطراف ملک می گویند که در حالت عادی متعلق به صاحب ملک است. هدف قانون جلوگیری از تصرف ملک و صاحب ملک به صورت ناحق است. تصرف ناحق ملک شخصی جرم محسوب می شود و تصرف کننده از لحاظ کیفری قابل تعقیب است، در صورت رساندن خسارت مالی محکوم به جبران است.

 

 

انواع جرائم علیه حریم ملک شخصی و مجازات آن

 

جرائم حریم ملک شخصی شامل غصب، تصرف در ملک و ورود به حریم خصوصی خانه شخصی می باشد.

 

غصب ملک: به معنای تصرف چیزی به زور است. بر اساس حکم غاصب باید عین ملک را به صاحبش برگرداند و همه خسارات وارده را جبران کند. فردی که غاصب و مدعی حق است با ارائه مدارک و دلایل یک هفته مهلت دارد تا برای اثبات حق به دادگاه مراجعه کند.

 

تصرف در ملک: یکی از شایع ترین پرونده ها تصاحب ناحق ملک مربوط به ساخت و سازها در زمین های خالی ست. مالک می تواند برای گرفتن حکم خلع ید به دادگاه مراجعه کند. قانون 691 اسلامی غلبه بر ملک شخصی را جرم تلقی می کند. در ماده 692 یک تا سه سال حبس برای مجرم در نظر گرفته شده است.

 

ورود به حریم خصوصی خانه شخصی: بر اساس اصل قانون 22 اساسی خانه یک حریم شخصی به حساب می‌آید و در برابر تعرض باید محافظت شود. اگر فردی به اجبار وارد حریم خانه شخصی کسی شود جرم او بین یک تا شش ماه حبس است. اگر توسط دو نفر یا بیشتر صورت گیرد مجازات آن یک تا سه سال حبس است.

 

 

میزان حریم ملک شخصی از نظر قانون

 

ناآگاهی از قوانین و حریم خصوصی خانه یکی از مشکلات عمده در بروز اختلاف در آپارتمان هاست. آنچه در سند مالکیت مشخص است میزان حریم خصوصی هر واحد است. ملک اجاره ای حریم خصوصی مستأجر است، در صورتی که صاحب خانه بدون اجازه وارد شود مرتکب جرم می شود.

 

 

حکم ورود غیر قانونی مأموران دولتی به حریم شخصی

 

ورود به عنف برای هیچ کس استثنا ندارد. به طور کلی هرکسی بدون اجازه وارد حریم شخصی شود مرتکب جرم شده است، چه مأمور دولتی یا قضایی باشد چه شخص عادی. ماموری که بدون حکم وارد حریم شخصی می‌شود مجازات خواهد شد. اگر در شب باشد حداکثر مجازات برای او صادر می شود. اگر مافوق یا رئیس بدون حکم دستور ورود به حریم شخصی بدهد به جای مأمور مجازات می شود.

 

 

تقسیم بندی اراضی

 

تصویب قانون تقسیم بندی اراضی در دی ماه سال 1340 آغاز و رفراندوم 6 بهمن به اجرا درآمد. این تقسیم بندی اراضی در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول مشخص شد هیچ مالکی بیشتر از یک شش دانگ نداشته باشد. در مرحله دوم صاحبان زمین های اجاره ای یا باید به تقسیم درآمد حاصل از اجاره بپردازند، یا زمین ها را به زارعان بفروشند. در مرحله سوم مالکانی که زمین اجاره داده اند، با رضایت مالک و زارع نسبت به بهره مالکانه یا عرف محل آن را با یکدیگر تقسیم کنند.

 

تقسیم بندی اراضی دولتی

به طور کلی اموال دولتی به سه دسته اموال حاکمیتی، اموال تحت تصدی و اموال در اختیار دولت تقسیم می‌شود.

 

اموال حاکمیتی چیست؟

دولت به نگهداری و حراست آن می پردازد و وزارت خانه ها حق واگذاری به یکدیگر را دارند.

 

اموال تحت تصدی چیست؟

اموالی ست که بدون اینکه دولت مالک آن باشد تابع مقررات حقوق خصوصی یا آیین نامه های خاص معاملات است، همانند شرکت های وابسته به دولت یا مؤسسات غیر انتفاعی.

 

اموال در اختیار دولت چیست؟

به زمین های موات اعم از شهری و برون شهری اطلاق می شود. همچنین شامل زمین های درون شهری، آب ها، معادن، مراتع و جنگل ها، آبخیزداری و شیلات و در نهایت استردادی غاصبین مشمول اصل 49 قانون اساسی مصادره ای می شود. توضیحات کامل در مقاله زمین های موات آورده شده است.

 

کلام آخر

حریم ملک منطقه ممنوعه است که نمی توان آن را تصرف کرد. در واقع بدین معناست که مالک زمین کمال استفاده و انتفاع را از آن ببرد و کسی با تصرفات خود به آن ضرر نزند. موسسه داوری تحکیم غیاث آماده پاسخگویی به سؤالات شما درباره حریم ملک شخصی است.

phone 09170536465