• خانه
  • مقالات
  • انواع جرایم رایانه ای

انواع جرایم رایانه ای

  • 1096
  • 2022-01-16 11:46:16

انواع جرایم رایانه ای

امروزه با پیشرفت ارتباطات و تکنولوژی در تمامی زمینه ها و همچنین فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سودجویی و سوء استفاده از اینترنت و رایانه و موبایل نیز بسیار افزایش یافته است؛ قانون مجازات اسلامی برای انواع جرایم رایانه ای مجازات تعیین کرده است که در این مقاله از موسسه حقوقی و داوری تحیکم غیاث به بررسی آنها میپردازیم.

 

 

جرایم رایانه ای چیست؟

هر عملی که به کمک اینترنت، رایانه و سامانه های مخابراتی در فضای مجازی انجام شود و خلاف قانون باشد جزء جرایم رایانه ای محسوب میشود.

 

 

مقالات بیشتر:

دعاوی اسناد تجاری

دعاوی ملکی حقوقی

حضانت فرزند

 

 

دسترسی غیر مجاز و مجازات آن

طبق قانون هر زمان، فردی از روش های غیرقانونی به رایانه یا داده هایی که با روش های مختلف حفاظت شده دسترسی پیدا کنند مجرم محسوب میشود.  مجازات این جرم 91 روز تا 1 سال حبس یا جریمه نقدی 5 تا 20 میلیون ریال میباشد.

 

 

مجازات شنود غیر مجاز

از دیگر انواع جرایم رایانه ای شنود غیرمجاز است و زمانی مطرح میشود که فردی در رسانه های غیرعمومی، ارتباطات افراد را بررسی کند و بشنود. مجازات این عمل حبس از 6 ماه تا 2 سال یا 10 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شده.  

 

 

جاسوسی رایانه ای

اگر فردی بصورت غیرمجاز به داده هایی که برای امنیت کشور و ملت مهم و حیاتی است دسترسی پیدا کند جاسوس رایانه ای محسوب میشود. فرد مجرم به 1 تا 3 سال حبس یا جزای نقدی 20 تا 60 میلیون ریال محکوم میشود. اگر فرد از این اطلاعات محرمانه استفاده کند و آنها را در دسترس افراد بیگانه قرار دهد مجازات حبس 5 تا 15 سال برای وی در نظر گرفته شده.

 

 

جعل رایانه ای

جعل رایانه ای در صورتی رخ می­دهد که به صورت غیر مجاز در داده های مختلف تغییر ایجاد شود مثلا سندی به صورت متقلبانه ایجاد گردد و در آن تغییرات اعمال شود، در کارت های حافظه­ی سامانه های مخابراتی یا رایانه ای تغییر علائم یا ورود تراشه انجام شود. مجازات این نوع از جرایم رایانه ای حبس و جزای نقدی میباشد.

اگر تغییر داده ها در جعل رایانه ای انجام نشود و تنها سندی جعل شود جزء جعل رایانه ای محسوب نمیشود. درباره مجازات جعل سند در مقاله جعل اسناد صحبت کرده ایم.

 

 

ایجاد اخلال در داده ها و مجازات آن

این جرم زمانی رخ می­دهد که فرد اطلاعات شخص دیگری را از سامانه یا فضای مجازی حذف کند یا در آن تغییری ایجاد کند. این فرد به مجازات 6 ماه تا 2 سال حبس یا جزای نقدی 10 تا 40 میلیون ریال محکوم می­شود.

 

 

سرقت رایانه ای

زمانی که شخصی اطلاعات فرد دیگر را از طریق رسانه برباید و از آن استفاده کند طبق ماده 12 قانون سرقت رایانه ای مرتکب شده است.

 

 

کلاهبرداری رایانه ای

انجام اعمالی مانند محو یا تغییر یا ایجاد اطلاعات دیگران رسانه و و فضاهای مجازی برای منفعت خود کلاهبرداری رایانه ای محسوب میشود. مجازات کلاهبرداری رایانه ای 1 تا 5 سال حبس یا پرداخت 20 تا 100 میلیون ریال و رد مال میباشد.

 

 

انتشار محتویات مبتذل و مستهجن

توزیع ، معامله یا تولید محتویات و آثار مبتذل یا صحنه ها و تصاویر برهنه ی زن یا مرد و... مجزات نقدی یا حبس یا هر دو را در قانون دربردارد.

 

 

توهین به مقدسات مذهبی در فضای مجازی

توهین کردن به مقدسات مذهبی همچون پیامبران، ائمه و هرگونه اعتقادات مذهبی در فضای مجازی( اینستاگرام،  واتساپ، تلگرام و یا هر اپلیکیشن و برنامه ی دیگری) جرم محسوب می گردد.

هرگونه اهانت به مقدسات و اشخاص مذهبی و دینی به صورت های عکس، نوشته، کاریکاتور، صوت، ویدئو و ... هر نوع تمسخر و الفاظ رکیک شامل این جرم میشود. حکم تعیین شده برای این جرم 1 تا 5 سال حبس می باشد.

 

 

مزاحمت اینترنتی

هر رفتاری در فضای مجازی که باعث سلب آسایش و امنیت زندگی دیگران شود مزاحمت اینترنتی محسوب میشود. ارسال عکس، فیلم و پیام های بی مورد از طریق رسانه های اجتماعی به صورتی که موجب آزار افراد شود جزو مزاحمت اینترنتی محسوب میشود. مجازات این عمل در قانون با توجه به نوع مزاحمت متفاوت خواهد بود.

 

 

 کلام آخر

در این مقاله شما را با انواع جرایم رایانه ای و مجازات انواع جرایم رایانه ای آشنا کردیم. اگر شما درگیر این مسائل شده اید و نیاز به یک مشاور یا وکیل برای پیگیری کارهای خود دارید موسسه حقوقی و داروی تحکیم غیاث با دارا بودن بهترین وکیل شیراز در خدمت شماست. کافی است با ما تماس بگیرید.

شماره تماس : 09170536465

phone 09170536465