• خانه
  • موسسه حقوقی
  • دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی حقوقی

  • 1070
  • 2021-09-06 06:26:49

دعاوی ملکی حقوقی

 هنگامی که خسارت یا ضرر مالی و غیر مالی به شخصی وارد شود به عبارتی دعاوی حقوقی مطرح می­شود. در این مقاله موسسه داوری حقوقی تحکیم غیاث سعی دارد تا شما را با مفاهیم ماهیت دعاوی ملکی حقوقی، حکم دادگاه در رابطه با دعاوی ملکی حقوقی، هزینه دعاوی ملکی حقوقی، مرجع رسیدگی کننده به دعاوی حقوقی (دعاوی ملکی حقوقی) و طرح دعاوی ملکی حقوقی اشنا سازد.

 

موارد مشابه:

نمونه رای دعاوی ملکی

تعریف دعاوی ملکی

نمونه دعاوی ملکی

دعاوی ملکی حقوقی

 

دعاوی ملکی حقوقی

 

امروزه اختلافات فراوانی در دادگاه ها مشاهده می­شود. این اختلافات یا دعاوی که در دادگستری طرح می شوند به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری تقسیم می شوند. دعاوی کیفری در امور جرم و جنایات صدق می کند. برای دریافت اطلاعات درباره دعاوی ملکی کیفری به قسمت املاک و اراضی و مقاله دعاوی ملکی کیفری مراجعه کنید. اما بخش اعظمی از اختلافات، اختلافات حقوقی می باشند که هم حوزه ای بسیار گسترده تر از کیفری است و هم اینکه بسیاری از افراد با آن درگیر می شوند. در مقاله دعاوی ملکی حقوقی همانگونه که از عنوان آن مشخص است، به بررسی دعاوی ملکی حقوقی، ماهیت آن، نحوه طرح دعاوی ملکی حقوقی و... پرداخته ایم.

 

 

ماهیت کلی دعاوی حقوقی

 

«اموال» و «اشخاص» دو دسته  از حقوقی است که قانون مدنی برای افراد قائل شده است. در خصوص اموال می توان به مواردی همچون رهن، اجاره، خرید و فروش و … اشاره نمود. در دسته مربوط به اشخاص، موضوعاتی مثل ازدواج، طلاق، تابعیت، حضانت و … قرار دارد. در مورد هر یک از این موضوعات، چنانچه حق افراد بر اثر اعمال و رفتار دیگران نقض شود و این نقض موجب خسارت یا ضرر مالی یا شخصی گردد، می توان علیه او ، در دادگاه صالح برای دعاوی حقوقی طرح دعوا نمود   ما در این مقاله به بررسی مسئله دعاوی ملکی حقوقی پرداخته ایم.

 

 

طرح دعاوی ملکی حقوقی

 

به طور کلی طرح دعاوی حقوقی شامل مراحل رسمی می­باشد و دعاوی ملکی حقوقی نیز از این دعوا مثتثنی نیست. در این قسمت مراحل طرح دعوی حقوقی اورده شده است:

  1. قدیم دادخواست به دادگاه
     
  2. باطل نمودن تمبر و پرداخت هزینه دادرسی
     
  3. ثبت پرونده و ارجاع آن به شورا یا شعب حسب مورد
     
  4. ثبت پرونده در دفتر دادگاه و تعیین وقت رسیدگی
     
  5. جلسات دادرسی و حل و فصل اختلاف
     
  6. انشاء رای (حکم – قرار )
     
  7. واخواهی
     
  8. تجدیدنظر خواهی
     
  9. فرجام خواهی
     
  10.  اجرای حکم

 

 

مرجع رسیدگی کننده به دعاوی حقوقی

 

در دعاوی حقوقی مراجع قضایی حقوقی صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارند. اساساً نهاد دادسرا در این مراجع وجود ندارد. از نظر صلاحیت محلی نیز در دعاوی حقوقی، قاعده آن است که دادرسی در دادگاه محل اقامت خوانده انجام پذیرد.

 

 

هزینه دعاوی ملکی حقوقی

 

در دعاوی ملکی حقوقی هزینه براساس بهای خواسته متغیّر می‌باشد. به میزانی که بهای خواسته افزایش یابد، هزینه‌ دادرسی نیز افزایش خواهد یافت. در مواردی خواهان دعاوی ملکی حقوقی توانایی پرداخت این هزینه را ندارد در ابتدا با تقدیم دادخواست اعسار بدون پرداخت این هزینه در مراحل ابتدایی، دعوای حقوقی خود را طرح می نماید. به طرفین دعوای ملکی حقوقی، «خواهان» و «خوانده» گفته می­شود.

 

حکم دادگاه در رابطه با دعاوی ملکی حقوقی

 

در دعاوی ملکی حقوقی، نمی‌توان از دادرس انتظار صدور حکم مجازات شخص محکوم را داشت. زیرا اساساً نه وی صلاحیت صدور چنین حکمی را دارد و نه آنکه رفتار ارتکاب یافته جنبه‌ مجرمانه دارد که منجر به صدور حکم مجازات برای محکوم شود.

 

 

و در پایان

 

در این مقاله موسسه حقوقی تحکیم غیاث درباره ی مباحث  دعاوی ملکی حقوقی، حکم دادگاه در رابطه با دعاوی ملکی حقوقی، هزینه دعاوی ملکی حقوقی، مرجع رسیدگی کننده به دعاوی حقوقی، طرح دعاوی ملکی حقوقی توضیحاتی را در اختیار شما عزیران قرار داد.

 برای طرح انواع دعوای ملکی ضروری است که از یک وکیل ملکی با تجربه کمک بگیرید. وکیل شما با بررسی مدارک و اسناد و جمع‌آوری اطلاعات دادخواست یا تنظیم لایحه دفاعیه و با حضور در دادگاه از پرونده شما دفاع می‌کند.

موسسه داوری و حقوقی تحکیم غیاث با وکلای خبره در تمامی موضوعات حقوقی می­توانند راهنمای شما در این مسائل باشد. کافی است با ما تماس بگیرید و از مشاوره های وکلای ما در زمینه کمک بگیرید. با دنبال کردن ما در فضای مجازی می­توانید از اخبار حقوقی بروز و معتبر مطلع شوید.

مقالات دیگر:

اسناد تجاری

دعاوی اسناد تجاری

دعاوی ملکی کیفری

phone 09170536465