• خانه
  • موسسه حقوقی
  • کلاهبرداری ملکی در رهن و اجاره

کلاهبرداری ملکی در رهن و اجاره

  • 923
  • 2022-03-17 15:09:10

کلاهبرداری ملکی در رهن و اجاره

جرم کلاهبرداری در اجاره و رهن، بدین معنی ست که افراد کم تجربه و ناآگاه در این زمینه فریب خورده و با رضایت کامل مال خود را به کلاهبردار تقدیم می‌کنند. فرد کلاهبردار اجاره و رهن ملک را با وکالت نامه جعلی به چندین نفر می‌دهد. شما می‌توانید برای اثبات کلاهبرداری به موسسه حقوقی و داوری تحکیم غیاث شیراز مراجعه فرمایید.

 

کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری در لغت به معنای حقه‌بازی، فریب، دروغ، شیادی و مال دیگران رو تصاحب کردن است. کلاهبرداری جرمی است که مجرم با حیله، فریب و حتی تقلب با رضایت کامل مال افراد را به دست می‌آورد.

 

اثبات کلاهبرداری

 هرچقدر جوامع بزرگ‌تر شود روابط افراد هم پیچیده‌تر می‌شود. وجود کلاهبرداران در جامعه اعتماد بین افراد را به کمترین سطح خود می‌رساند و این یک امر طبیعی است. باید جوانب احتیاط را رعایت کنید، احساسی عمل نکنید تا در معرض خطر قرار نگیرید. افراد ناآگاه و کم تجربه به دام کلاهبردارها می‌افتند. روز به ‌روز راه‌های کلاهبرداری پیشرفته تر و پیچیده تر می‌شود و دغدغه افراد برای پیدا کردن راه حل برای اثبات کلاهبرداری و جرم به نوع خود سخت تر می شود.

 

جرم کلاهبردار

تمامی افراد این امکان را باید به خود بدهند که به چنین مواردی برخورد خواهند کرد. اغلب افرادی که متضرر می‌شوند به آسانی به دام کلاهبرداران می‌افتند. کسانی که مرتکب اختلاس، کلاهبرداری و کارهای غیرقانونی در این حوزه شده‌اند قانون در مقابله آن ها قرار می‌گیرد.

 

موارد کلاهبرداری

کلاه برداری می‌تواند در حوزه‌های مختلفی اتفاق بیفتد یک سری از این موارد را نام می‌بریم:

  1. کلاه برداری در فروش ملک
  2. کلاه برداری در خرید یا فروش خودرو
  3. کلاه برداری در اجاره و رهن منزل

مواردی که به آن اشاره کردیم به وسیله افراد سودجو و کلا‌هبردار اتفاق می افتد و امکان دارد مال خود را از دست بدهید.

 

جرائم کلاهبرداری در رهن و اجاره

برای جرائم کلاهبرداری در اموال باید به قانون مجازات اختلاس و کلاهبرداری مراجعه کرد. بر اساس ماده یک قانون مجازات مرتکبین اختلاس و کلاهبرداری در تعریف جرائم می‌توان این گونه بیان کرد، زمانی که یک شخص با حیله و کلک مردم را فریب می‌دهد تا اموال مردم را تصاحب کند جزء جرائم کلاهبرداری است. مهم‌ترین اتفاق در کلاهبرداری، فریب خوردن فرد زیان دیده توسط فرد کلاهبردار می‌باشد.

 

جرم کلاهبرداری در اجاره و رهن

می‌توان این گونه عنوان کرد که چنانچه شخصی در رابطه با اجاره و رهن اقدام به بردن مال کسی می‌کند وکارهای فریب کارانه یا متقلبانه انجام می‌دهد، جرم کلاهبرداری در اجاره و رهن مرتکب شده است.

 

کلاهبرداری ملکی و تورم در قیمت‌های رهن و اجاره

 نسبت به موضوع کلاهبرداری ملکی و رهن و اجاره پرونده‌ های زیادی در مراجع قضای در جریان است. پس باید اطلاعات لازم و ضروری در زمینه بازار مسکن و رهن و اجاره داشته باشید.

 

وضعیت رهن و اجاره ملک یا مسکن

در این اوضاع بد اقتصادی شرایطی پیش آمده است که شخص برای پیدا کردن مسکن با رهن و اجاره ارزان، به‌راحتی به دام افراد سودجو و کلاهبردار می‌افتد. افراد کلاهبردار در کمین شما هستند تا از شما سو استفاده کنند. پس شما باید اطلاعات کافی و تحقیق درزمینه ی ملک، رهن و اجاره داشته باشید تا شکار افراد کلاهبردار نشوید.

 

اجاره دادن ملک با اسناد جعلی

یکی از موارد بسیار مهم این است که فرد کلاهبردار با تنظیم کردن یک سند جعلی اقدام به رهن و اجاره دادن ملک می‌نمایند که خودش صاحب ملک نیست.

 

رهن و اجاره ملک با وکالت نامه جعلی

بسیاری از افراد، بدین گونه عمل می‌کنند که وکالت به شخص دیگری می‌دهند. چون فرد برای رهن و اجاره از شخص دیگری برای انجام امور وکالت دارد کلاهبردارها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و با ساخت یک وکالت نامه جعلی به کلاهبرداری در رهن و اجاره ملک می‌پردازد.

 

اجاره‌ی ملک با وکالت‌نامه‌ی مدت‌دار

 وکالت نامه شما برای رهن و اجاره به شخص دیگر می‌تواند به صورت مدت دار (بلاعزل) باشد. این نوع وکالت نامه، تا تاریخ مشخص شده در آن اعتبار دارد و پس از آن تاریخ هیچ اعتباری ندارد. در اکثر موارد کلاهبردار با وکالت نامه باطل شده و از تاریخ گذشته مالکی را معرفی کرده و با این اقدام، شروع به اعتمادسازی کرده و با حیله و نیرنگ افراد را فریب داده و اقدام به بردن مال افراد می‌کند.

 

 اجاره ملک به طریق سایت‌های اینترنتی

امروزه به وسیله اینترنت کالاها و خدمات ارائه شده به صورت الکترونیکی در آمده است. کلاهبرداران با تبلیغ اینترنتی برای رهن و اجاره ارزان قیمت خانه، افراد ناآگاه را به سمت خود می‌کشانند و با یک قرارداد جعلی و گرفتن پیش پرداخت یا بخشی از رهن ناپدید می‌شوند. این امر یکی دیگر از راه های کلاه برداری در ملک مبدل شده است و برای جلوگیری از این قبیل جرم شما باید به دفتر املاک معتبر مراجعه کنید. اقدامات دیگر را مدنظر داشته باشید، مثل نوشتن اجاره نامه، گرفتن کد رهگیری و استعلام از سند از جمله مواردی هستند که باید رعایت شود.

 

نحوه شکایت از کلاهبردار ملک

چنانچه فردی مورد کلاهبرداری ملکی قرار گرفت و تصمیم به شکایت از فرد خاطی (خطاکار) را داشته باشد باید این مراحل قانونی را طی کند.

  1. تنظیم کردن شکایت
  2. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  3. ثبت‌نام در سامانه ثنا

 

راه و روش‌های اثبات کلاهبرداری

روش‌های اثبات کلاه برداری در امور کیفری شامل موارد زیر است که به هرکدام جداگانه خواهیم پرداخت.

  1. شهادت شهود
  2. علم قاضی
  3. اقرار
  4. سوگند

شهادت شهود: افرادی که ازلحاظ عقل، بلوغ، ایمان، عدالت مورد تائید مراجع قضایی باشند، شرایط لازم را برای شهادت را دارند.

 

علم قاضی: یعنی ارائه مدارک برای به‌یقین رسیدن به جرم مورد نظر و حکم به گناهکاری متهم صادر کند. و مهم‌ترین موردی که می‌تواند به علم قاضی کمک کند تحقیقات محلی می باشد.

 

اقرار: به دین معنی است که فردی خاطی که مرتکب جرمی شده به جرم خود اقرار می‌کند (جرم خود را به گردن می‌گیرد) و طبق ماده 164 برخورد قانونی می شود.

 

سوگند: برای گواه قراردادن خداوند برای راست گوئی در گفتار ادا کننده می باشد.

 

روش‌های کلاهبرداری

کلاهبرداری از جمله جرائمی است که در جامعه شایع شده و روش های پیشرفته تر و متفاوت تری را به مرور زمان از خود نشان می‌دهد. این احتمال را باید به خودتان بدهید که یک روز گریبان گیر خودتان و اطرافیانتان خواهد شد. پس برای جلوگیری از آن باید چاره‌ی اندیشید و اطلاعات خودتان را در حوزه کلاهبرداری رهن و اجاره ملک بالا ببرید. اگر قربانی این مجرمان شدید باید بتوانید از حق و حقوق خود دفاع کنید تا بتوانید به اثبات کلاهبرداری در دادگاه بپردازید.

 

کلام آخر

 باید علم و آگاهی خودتان را در زمینه ملک و رهن و اجاره بالا ببرید. موسسه حقوقی و داوری تحکیم غیاث با متخصصین مجرب خود برای اثبات کلاهبرداری در حوزه کلاهبرداری ملکی و رهن و اجاره، راهنمایی های کامل و دقیقی در اختیار شما قرار می دهد.

phone 09170536465