• خانه
  • موسسه حقوقی
  • مراحل گرفتن پروانه ساختمان با وکیل ملکی

مراحل گرفتن پروانه ساختمان با وکیل ملکی

  • 1183
  • 2022-03-27 17:05:29

پروانه ساختمان

وکیل ملکی پروانه یا مجوز ساختمان را از شهرداری می‌گیرد و به پیمانکار می‌دهد تا ساخت‌ و ساز پروژه را طبق چهارچوب قانونی انجام دهد. اگر به دنبال بهترین وکیل شیراز برای گرفتن پروانه ساختمان در حوزه ساخت و ساز هستید با موسسه داوری و حقوقی تحکیم غیاث در تماس باشید.

 

 

پروانه ساختمان چیست؟

سندی ست که شهرداری صادر نموده و در اختیار مالک قرار می‌دهد. برای احداث هرگونه ساخت و ساز باید مجوز لازم را از مرجع ذی صلاح دریافت کرد. انجام عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه غیر قانونی بوده و توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد.

 

 

چه زمانی به ساخت مجوز نیاز است؟

تمام پروژه های ساخت و ساز صرفاً نیازمند داشتن مجوز نیست. در مواردی مانند تعمیرات و نوسازی توسط پیمانکار یا خودش نیاز به داشتن مجوز نیست. معمولاً برای اضافه کردن بنای ساختمان یا تغییرات عمده نیازمند داشتن مجوز از سوی شهرداری هستید. اگر خودتان بخواهید روال کار را بر عهده بگیرید باید از شهرداری محل سکونت مجوز دریافت کنید.

 

 

چگونه پروانه ساختمان بگیریم؟

افراد یا پیمانکارهایی که قصد ساخت و ساز یا ترمیم ساختمان دارند ابتدا باید پروانه ساختمان بگیرند. این مجوز توسط شهرداری شهر داده می‌شود. دریافت این مجوز توسط شخص یا وکیل ملکی انجام می‌شود.

 

 

مراحل دریافت پروانه ساختمان

برای به دست آوردن پروانه ساختمان 6 مرحله را باید انجام دهید که عبارت‌اند از:

1. تشکیل پرونده

2. آماده سازی نقشه

3. طراحی نقشه

4. پرداخت عوارض

5. آماده سازی مدارک

6. چاپ پروانه

 

تشکیل پرونده: اولین مرحله صدور پروانه تشکیل پرونده از طریق دفاتر خدمات الکترونیک یا شهرداری توسط مالک یا وکیل است. برای صدور پروانه باید اصل سند و تصویر مالک، اصل تصویر و کارت شناسایی و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرسازی را به شهرداری ارائه کرد.

 

آماده سازی نقشه: دستور نقشه توسط کارشناس شهرداری به مالک ارائه می‌شود. در نقشه ابعاد باقی مانده پس از اصلاحات شهرداری، مساحت زمین، تعداد طبقات و سطح اشغال شده توسط هر طبقه و همچنین متراژ سند تعیین می‌شود. بعد از این مراحل دستور نقشه به معمار ارائه می‌شود.

 

پرداخت عوارض: با نهایی شدن نقشه و رفع ایرادات موجود توسط دفاتر خدمات، بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه ساختمان عوارض شهرداری و عوارض نوسازی توسط مجوز صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌گردد.

 

آماده سازی مدارک: بعد از پرداخت عوارض و دریافت تأییدیه توسط شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض نوسازی و عوارض شهرداری مدارک باید آماده شود. این فرآیند باید توسط مالک در دفاتر خدمات ثبت و انجام شود. سپس بعد از تماس ناظر معرفی شده از طرف دفاتر خدمات قراردادی بین مالک و ناظر بسته می‌شود.

 

چاپ پروانه: بعد از تائید نقشه و اخذ تأییدیه های دفاتر خدمات شهری به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان و در نتیجه به تأییدیه شهردار نیاز است. تمامی این تأییدیه ها در سیستم ثبت انجام و در پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

 

 

هدف از گرفتن پروانه ساخت

یکی از اهداف گرفتن پروانه اطمینان داشتن از ساخت و سازهای قانونی مطابق با رعایت اصول شهرسازی و  مشخصات فنی مطابق با آیین نامه و ضوابط است. از دیگر دلایل گرفتن پروانه بیمه شدن ساختمان و کارگران، جلوگیری از بروز حوادث و بهره مندی از تسهیلات بانکی است.

 

 

اهمیت استعلام پروانه ساختمان

استعلام ساختمان و پایان کار این کمک را به خریدار می‌کند که از تاریخ صدور و اعتبار، مساحت، مهندس ناظر، تعداد طبقات، متراژ و زیر بنا اطمینان حاصل کند. زمانی که شخصی بخواهد از عمر ساختمان مطلع شود استعلام اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین برای گرفتن وام بانکی استعلام پروانه ساختمان و پایان کار اهمیت زیادی دارد. موسسه داوری و حقوقی تحکیم غیاث با داشتن بهترین وکیل شیراز در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شماست.

 

 

مجوز ساختمان چقدر اعتبار دارد؟

اعتبار ساختمان بستگی به نوع ساختمان و پروژه دارد. این اعتبار از 2 سال شروع می‌شود و به تعداد طبقات و نوع ملک بستگی دارد. اگر تا زمان تعیین شده پروژه به پایان نرسد مجوز اعتبار باطل می‌شود و با پرداخت عوارض می‌توان به ساخت و ساز ادامه داد. مهلت ساخت هر مرحله از ساختمان برحسب متراژ و تعداد طبقه در جدول مشخص شده تعیین می‌گردد.

 

 

آیا پروانه ساختمان باطل می‌شود؟

چنین سندی قابل شکایت و باطل شدن نیست چون تمام مراحل تشریفاتی و قانونی خود را طی کرده است. وقت و هزینه برای دریافت آن صرف شده و باطل شدن سند آن مخالف حق قانونی است. مرجع رسیدگی به ابطال پروانه ساختمان دادگاه های عمومی می‌باشد.

 

 

هزینه اخذ پروانه ساختمان

از جمله موارد مهم و کاربری برای پیمانکاران هزینه اخذ پروانه ساختمان می‌باشد. پس از آماده شدن نقشه های معماری باید تأییدیه لازم را از دفتر خدمات الکترونیک بگیرید. طبق متراژ نهایی و تائید شده باید هزینه اخذ مجوز ساختمان را به حساب شهرداری واریز کنید. هزینه اخذ پروانه متناسب با کاربری ملک متفاوت است. از عوامل مهم در اخذ پروانه به متراژ زمین، تعداد طبقات و تعداد پارکینگ می‌توان اشاره کرد.

 

 

وظایف وکیل ملکی در ساخت و ساز

یک وکیل ملکی باید مهارت های گرفتن مجوز ساخت و ساز را داشته باشد. از مهم‌ترین وظایف آن به موارد زیر باید اشاره کرد:

1. تنظیم سند

2. انتقال یا فروش مال غیر

3. رفع مزاحمت از ملک

4. اخذ پایان کار

 

مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل ملکی

گرفتن پایان کار نشانه این است که ملک ساخته شده و دارای تخلف ساختمانی نمی‌باشد و مورد تائید فنی شهرداری ست. با اخذ پایان کار می‌توان نسبت به اخذ سند شش دانگ تک برگ اقدام نمود. گرفتن اخذ پایان کار دارای پیچیدگی مراحل اداری و قانونی زیاد است. با مداخله وکیل این پروسه با زمان کوتاه تر به ثمر می‌رسد.

 

وظایف بهترین وکیل شیراز در گرفتن پروانه ساختمان

برای راحتی و سهولت در گرفتن پروانه ساختمان بهترین وکیل شیراز باید تجربه بالایی داشته باشد. به علوم مختلف مثل کیفری، حقوقی، املاک و اراضی تسلط داشته باشد. با انواع و اقسام املاک و اراضی برای ساخت و ساز آشنا باشد. با اساتید برجسته قوه قضاییه و حقوق مشورت کند. بهترین وکیل شیراز در موسسه داوری و حقوقی تحکیم غیاث تمامی خصوصیات ذکر شده را دارا می‌باشد.

 

کلام آخر

گرفتن پروانه و پایان کار ساختمان بسیار سخت و پیچیده است. هر ساخت و سازی در شهر و روستا نیازمند گرفتن پروانه است. با داشتن وکیل ملکی با تجربه و خبره از موسسه داوری و حقوقی تحکیم غیاث این مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارید.

 

phone 09170536465