• خانه
  • موسسه حقوقی
  • قوانین مربوط به حق اشتغال زن در ایران

قوانین مربوط به حق اشتغال زن در ایران

  • 707
  • 2022-02-10 19:43:30

حق اشتغال زن

حق اشتغال زن موجب رشد و شکوفایی او می‌شود و بر اساس اصل 28 قانون اساسی هر انسانی حق دارد به کاری که منافاتی باارزش‌های اسلام و کشورمان ندارد بپردازد. در این مقاله میتوانید نکات مفیدی را از زبان بهترین وکیل شیراز بخوانید و از حقوق خود بیشتر آگاه شوید.

 

 

 

قوانین اساسی ایران در خصوص حق اشتغال زنان

 

 

مطابق اصل 20 قانون اساسی تمام افراد در جامعه‌ی ایران فارغ از جنسیت از حمایت یکسان قانون برخوردار می‌شوند و تمامی حقوق انسانی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شامل حال آن‌ها می‌شود. این حقوق در قالب موازین و قوانین اسلام می‌باشد.

 

مطابق اصل 28 قانون اساسی هر فردی در ایران می‌تواند شغلی که برخلاف دستورات اسلام و به ضرر جامعه و دیگران نیست را برگزیند و دولت موظف است با در نظر گرفتن نیاز افراد جامعه امکان اشتغال به کار را با شرایط عادلانه و مساوی برای همه ایجاد کند.

 

مطابق اصل 21 قانون اساسی که در خصوص حق اشتغال زن سخن گفته‌شده این‌گونه آمده است که دولت باید با در نظر گرفتن موازین اسلامی زمینه‌های رشد را برای زنان محیا کرده و حقوق مادی و معنوی او را احیا کند.

 

 

 

سیاست‌های اشتغال زنان در جمهوری اسلامی ایران

 

 

با توجه به اینکه نقش و جایگاه زن در خانواده و جامعه بسیار در اسلام مقدس می‌باشد، سیاست‌هایی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته‌شده که در 13 بند به تصویب رسیده است.

 

بند 1: نقش بانوان در فرایند رشد و توسعه‌ی جامعه با توجه به اهمیت مقام او باید در نظر گرفته شود.

بند 2: با توجه به اینکه حضور بانوان در مشاغل نشانه‌ی تحقق عدالت در اجتماع است باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

بند 3: برای آنکه زنان بتوانند در جامعه نقش خود را ایفا کنند، نیاز است که بین اعضای خانواده همکاری وجود داشته باشد.

بند 4: محیط کار زنان نباید به‌سلامت روحی و جسمی آن‌ها لطمه بزند و باید موجب رشد آن‌ها باشد.

بند 5: با در نظر گرفتن این موضوع که زنان 50% جامعه را تشکیل می‌دهند باید برنامه‌ریزی‌هایی بر اساس اولویت صورت بگیرد تا بدون وجود تبعیض جنسیتی بتوانند در شغل موردنظر خود مشغول به کار شوند.

بند 6: زنان متخصص باید به سمت‌وسوی مشاغل مدیریتی و در سطوح بالای اجرایی مشغول به کار شوند.

بند 7: با توجه به این مسئله که دولت هزینه‌ی بسیاری درجهت آموزش افراد تحصیل‌کرده می‌کند پس چه‌بهتر که امکانات حضور بانوان در مشاغلی که در آن به تحصیل پرداخته‌اند فراهم شود.

بند 8: مراکز تبلیغاتی باید سیاست‌هایی در نظر بگیرند که بدون تأثیر فرهنگ غرب زمینه را برای جذب بانوان در مشاغل در جهت ارزش‌های اسلامی فراهم کنند.

بند 9: باید حقوق و مزایای برابر با مردان، برای زنان معین شود.

بند 10: شرایط مرخصی، کاهش ساعت کار، امنیت شغلی، حقوق تأمین اجتماعی در زمان بی‌کاری یا ناتوانی و سالخوردگی و... برای بانوان در نظر گرفته شود چراکه آن‌ها نقش مادی را نیز ایفا می‌کنند.

بند 11: امکانات آموزش‌های فنی حرفه‌ای برای بانوان محروم جامعه در نظر گرفته شود.

بند 12: شغل‌هایی در نظر گرفته شود که بانوان بتوانند در محیط خانه و در کنار فرزندان مشغول شده و حقوق و مزایا دریافت کنند.

بند 13: سازمان امور اداری و استخدامی، وزارت کار و شورای فرهنگی و اجتماعی بانوان موظف‌اند با همکاری یکدیگر سیاست‌هایی در خصوص این اصلاحات در نظر بگیرند.

 

 

 

قوانین کار

 

 

در اداره قانون کاربندهایی را به حضور زنان در مشاغل اختصاص داده‌اند که در این قسمت تعدادی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

 

1.کارهای سنگین و خطرناک مثل حمل بار با وزن بالا بدون استفاده از دستگاه برای بانوان ممنوع می‌باشد.

 

2.مرخصی بارداری و زایمان برقرار است و اگر پزشک تشخیص دهد کار برای زن یا فرزند خطرناک است به طول کامل از آن معاف می‌شود.

 

3.کارفرما موظف است مکانی مثل مهدکودک را در نظر بگیرد تا مادر شیرده تا پایان دوسالگی کودک بتواند هر سه ساعت یک‌بار به فرزند خود رسیدگی کند.

 

4.سن بازنشستگی بانوان 5 سال کمتر از آقایان در نظر گرفته‌شده است و با 20 سال سابقه به‌شرط دریافت حقوق مستمری کمتر امکان بازنشستگی را دارد.

 

 

 

منع اشتغال زن توسط شوهر چیست؟

 

 

در این قسمت به‌صورت خلاصه موضوعی را شرح خواهیم داد که اگر تمایل به مطالعه بیشتر داشتید می‌توانید مقاله حق اشتغال زن را در سایت تحکیم غیاث مطالعه کنید. اگر زن حق اشتغال را در عقدنامه طلب کند که بعد از ازدواج مرد فقط درصورتی‌که شغل زن موجب هتک آبروی او شود می‌تواند درخواست استرداد حق اشتغال زن را تقدیم دادگاه کند. دادگاه با بررسی حکم عادل را صادر می‌کند. البته حکم ممنوعیت کاری که از سمت دادگاه صادرشده مانع ادامه اشتغال نیست و فقط زن را از آن‌گونه مشاغل منع می‌کند، هرچند این حق برای بانوان نیز وجود دارد. اما اگر زن حق اشتغال را در عقدنامه ذکر نکرده باشد مرد می‌تواند به دلیل عدم رسیدگی زن به فرزندان و وظایف زناشویی او را از ادامه اشتغال منع کند.

 

 

 

کلام آخر

 

اگر درزمینهٔ حق اشتغال زن همچنان سؤالی برای شما بی‌پاسخ باقی‌مانده می‌توانید با سرکار خانم فتاحی، بهترین وکیل شیراز، از موسسه حقوقی و داوری تحکیم غیاث وقت مشاوره بگیرید و از راهنمایی‌های ایشان استفاده کنید.

phone 09170536465