• خانه
  • موسسه حقوقی
  • قرارداد وکیل و موکل

قرارداد وکیل و موکل

  • 3620
  • 2022-02-26 13:17:00

قرارداد وکیل و موکل

در این مقاله تلاش کردیم آگاهی شمارا در خصوص وکالت‌نامه میان وکیل و موکل افزایش دهیم تا در صورت خیانت وکیل از حقوق خود مطلع باشید. در سایت موسسه داوری تحکیم غیاث با مشاوره بهترین وکیل شیراز، سرکار خانم فتاحی، تلاش کردیم تا اطلاعات حقوقی را به ساده‌ترین زبان به شما یاد دهیم. اگرچه مطالب حقوقی بسیار تخصصی و گاهی سخت هستند اما دانستن خلاصه‌ای از قوانین برای رعایت حق دیگران و دفاع از حق خودتان بسیار به شما کمک خواهد کرد.

 

انواع وکالت‌نامه

لازم میدانیم پیش از صحبت در خصوص مباحث مرتبط با قرارداد بین وکیل و موکل آشنایی اندکی با انواع وکالت‌نامه داشته باشید. شما می‌توانید با مطالعه مقاله انواع وکالت‌نامه از منظر حقوقی که دروبسایت موسسه حقوقی و داوری تحکیم غیاث شیراز منتشرشده، مباحثی همچون تفاوت وکالت مطلق و مقید، قالب وکالت‌نامه‌ها و دیگر مطالب مرتبط را مرور کنید.

 

قالب وکالت‌نامه میان وکیل و موکل

همان‌طور که در مقاله‌ی انواع وکالت‌نامه گفتیم، قالب وکالت‌نامه‌ها به سه شکل رسمی، عادی و شفاهی می‌باشد. قراردادی که میان وکیل و موکل عقد می‌گردد از نوع عادی می‌باشد. اگرچه این نوع قرارداد در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمی‌شود اما قابل استناد است. تنها نکته‌ی حائز اهمیت، دارا بودن امضای وکیل و موکل است. البته تنظیم قرارداد می‌تواند در قالب یک سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی صورت بگیرد.

 

وکالت‌نامه در دست طرفین

یکی از مسائلی که بسیار رایج است ممانعت وکیل برای تنظیم قرارداد در دو نسخه است! لازم به ذکر است که هیچ لزومی برای حفظ قرارداد نزد وکیل وجود ندارد و با توجه بااینکه قرارداد بین دو نفر است و هر دو آن را امضا می‌کنند بهتر است در دو نسخه نزد طرفین نگه‌داشته شود.

 

مطالعه کامل قرارداد

اصولاً مردم به وکیل دادگستری اطمینان کامل دارند و با توجه به پیچیدگی عبارات و اصطلاحات حقوقی بدون مطالعه و آگاه شدن از تعهدات خود و طرف مقابل آن را امضا می‌کنند و حتی تنظیم قرارداد در دو نسخه را هم از وکیل خود طلب نمی‌کنند! امضای قرارداد مستلزم مطالعه است و درصورتی‌که بعضی مباحث برای شما ابهام‌آمیز بود وکیل شما موظف به روشن کردن مطالب است.

 

نکات قرارداد وکالت

بسیاری اوقات افراد بابت عدم آگاهی قبلی با امضای یک قرارداد دچار مشکل می‌شوند، پس چه‌بهتر که پیش از آن از حقوق خود اطلاع داشته باشید.

 

ثبت مشخصات وکیل

 معمولاً وکلا قراردادهای از پیش چاپ‌شده در دفتر خوددارند و شما اطلاعات شخصی خود را در آن ثبت می‌کنید، اما اگر وکیل با بهانه‌ی کمبود وقت و پر کردن قسمت اطلاعات وکیل در آینده از درج مشخصات خود سرباز زد هرگز نپذیرید. گاهی وکلا نام وکیل دومی را در قرارداد ذکر می‌کنند تا همکارشان به نیابت از او در دادگاه حاضر شود و پذیرش این موضوع در اختیار شماست و وکیل به‌صورت خودسرانه اجازه‌ی این کار را ندارد.

 

موضوع قرارداد

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد گاهی وکیل به بهانه‌ی کمبود زمان وکالت‌نامه‌ای از پیش‌طرح می‌کند که در عنوان آن اصطلاحی ثبت‌شده که کلیه دعاوی حقوقی را شامل می‌شود و وجود عبارتی عام یعنی فرد وکالت تمام مسائل حقوقی موکل بر عهده‌ی وکیل است و وی می‌تواند در مسائل دیگر نیز ورود کند یا حتی اگر شکایتی از خود وکیل داشته باشید می‌تواند ادعای وکالت کند! پس بهتر است موضوع قرارداد دقیقاً مطلب اصلی باشد.

 

حدود اختیارات وکیل

در ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی اختیاراتی که یک وکیل دادگستری برای ورود به دعاوی می‌تواند داشته باشد ذکرشده است. البته این موارد امر مطلق نیست و موکل حق دارد تعدادی را از حدود اختیارات وکیل خارج کند. از نمونه‌های این اختیارات وکالت در قبول یا رد سوگند، وکالت در ورود شخص ثالث، وکالت در ادعای جعل و غیره می‌باشد.

 

حق الوکالت

دستمزد وکلا بر اساس تعرفه‌ی درج‌شده در آیین‌نامه تعرفه وکالت تعیین می‌شود البته وکیل و موکل می‌توانند بر سر قیمت به توافقاتی نیز برسند. در خصوص حق الوکالت مطالبی هست که نیاز میدانیم از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

 

1. پرداخت دستمزد بر اساس آیین‌نامه به این شکل است که 60% هم‌زمان با امضا کردن قرارداد و 40% باقیمانده زمان صدوررای قطعی پرداخت می‌شود.

2. با توجه به مورد یک، وکیل بابت اجرای رأی صادره، دستمزد مستقلی طلب می‌کند که بهتر است این موضوع را از پیش بدانید اگرچه بسیاری از وکلا آن را با موکل خود در میان می‌گذارند.

3. اگر وکیل به دلیل مشغله بااطلاع شما همکار خود را به نیابت از خویش تعیین کرد نیازی به پرداخت دستمزد بیشتر نیست و همان مبلغ از پیش توافق شده باید پرداخته شود.

 

خیانت وکیل در وکالت

اکثر اوقات وکالت‌نامه‌های بلاعزل بیشتر از وکالت‌نامه عادی دچار خیانت وکیل می‌شوند. جرم خیانت وکیل حتی اگر از سمت شاکی خصوصی بخشیده شود اما به دلیل تأثیر منفی این فعل در افکار عمومی از سمت قاضی قابل گذشت نیست و بر اساس ماده 41 قانون وکالت اگر وکیل از عدم آگاهی و اعتماد موکل سو استفاده کند نه‌تنها موظف به پرداخت خسارت می‌شود بلکه به 6 ماه تا 3 سال زندان نیز محکوم می‌گردد و این مجازات به صلاح‌دید قاضی می‌تواند منع شغل فرد از وکالت برای همیشه باشد.

 

نمونه قرارداد وکالت

قراردادها برای هر موضوع متفاوت و منحصربه‌فرد است. انواع قرارداد مانند قراردادهای حقوقی، قراردادهای خانوادگی، قراردادهای کیفری، قراردادهای اداری و غیره می باشد اما تمامی قراردادها بندهای مشترک دارند که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

 

مشخصات دو طرف:

مشخصات موکل

آقا/خانم/شرکت... فرزند... متولد...شماره شناسنامه...

آدرس و شماره تلفن:

کد پستی:

مشخصات وکیل

آقا/خانم... فرزند...متولد... کد ملی... شماره پروانه...

آدرس:

کد پستی:

 

موضوع وکالت‌نامه

در این قسمت موضوعی که شما بابت آن به وکیل مراجعه کرده‌اید ثبت می‌شود و نوع وکالت‌نامه نیز ذکر می‌گردد. وکالت می‌تواند بلاعزل، تام الاختیار و غیره باشد که تمامی آن‌ها را در مقاله انواع وکالت‌نامه بررسی کرده‌ایم.

 

حدود اختیارات وکیل

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم موکل می‌تواند در این قسمت برخی اختیارات را از وکیل سلب کند.

وکالت در باب واخواهی رأی، بازنگری، فرجام‌خواهی و درخواست جبران دادرسی؛

وکالت در صلح و سازش؛

وکالت در ادعای جعل و تردید نسبت به سند فرد مقابل و درخواست سند؛

وکالت در ادعای جعل و تقلب؛

وکالت در ارجاع دعوا به داوری و مشخص کردن داور؛

وکالت در وکیل قراردادن فردی دیگر؛

وکالت در طلب خسارت؛

وکالت در احضار شخص ثالث و دفاع از دادخواهی شخص ثالث؛

وکالت در دعوای ورشکستگی؛

 

در آخر بازهم تأکید می‌کنیم که همیشه قراردادهای خود را به‌صورت کامل مطالعه کنید تا در صورت خیانت وکیل بتوانید از حق خود استفاده کنید. در قسمت مقالات سایت موسسه داوری تحکیم غیاث دیگر مطالب را نیز مطالعه کنید تا در خصوص مطالب حقوقی مرتبط به وکیل و موکل اطلاعات کسب کنید.

phone 09170536465